Noortje De la haye

         COLLECTHINGS

Beauty in the obvious of everyday.

We zijn allemaal bijhouders: we omringen ons in huis met vele voorwerpen. De meeste objecten gebruiken of passeren we dagelijks zonder stil te staan bij de esthetische kwaliteiten, ontstaansgeschiedenis of andere bijzondere kenmerken. Zelden doen ze ons wegdromen uit ons dagdagelijkse bestaan…

Veel verzamelaars richten hun pijlen echter juist op deze objecten: bierviltjes, postzegels, munten, koffiemelkdoosjes, luciferdoosjes, keukengerij,… Deze anders vaak als banaal beschouwde voorwerpen worden door de verzamelaar nauwgezet onderzocht, gecategoriseerd en als esthetisch waardevol beschouwd.

Met het project Collecthings wil ik  dergelijke voorwerpen een podium bieden om zo het alledaagse bijzonder te maken. Foto’s van verzamelobjecten trachten de verzamelaarsblik op objecten te vatten. De foto’s worden samen met teksten gebundeld in een coffeetable-book. Deze vormt de catalogus voor mijn tijdelijke, fotografische wunderkammer, en laat ons stilstaan bij bovenvernoemde voorwerpen.

De scenografie verwijst naar de wunderkammer en de opbergsystemen die verzamelaars hanteren om hun collectie te huisvesten.

Sources of inspiration

.

.

A lot of designers are /were also collectors.

Maarten Van Severens’ collection ‘Tools for food’ formed the inspiration for his hybrid cutlery.

Bruno Munari collected his whole life ‘anonymous products’. In 1954 he won a Il Compasso d’Oro for this collection.

Achille Castiglioni was fascinated by everyday objects. His atelier was stuffed by these objects. The designer used them as a source of inspiration.

Charles and Ray Eames’ House of cards (1952). They use images of everyday objects we take for granted but no longer see as beautiful.

Model of the exhibition space

.

Museum van de onschuld

.

Het museum van de onschuld, Orhan Pumak (2009)

Istanbul, 1975

De jonge Kemal wordt stapelverliefd op zijn achternichtje. Een onmogelijke liefde, die hij compenseert door objecten te verzamelen die een associatie met haar dragen (oorbellen, sigarettenpeuken, deurknoppen).

Kemal richt met zijn collectie een museum in. In het boek vindt de lezer een stadsplan en een toegangsticket voor het Museum van de Onschuld.

Afgelopen lente opende in Istanbul het gelijknamige museum zijn deuren.

Ornam Pumak schreef dit boek tijdens het verzamelen van voorwerpen. Objecten beïnvloedden zijn verhaal, en vice versa: het verhaal zette aan tot verzamelen.

.

Artikel uit Weekend Knack Black 02 (wonen)

Aan de universiteit van Delft onderzoekt Ruth Mugge al bijna tien jaar waarom we ons aan bepaalde objecten hechten en aan andere niet. Over rommel en afkoelperiodes, naar vanille geurende koekjesdozen en fixes gear-fietsen.

(artikel volgt)

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s